Genç Bilişimciler
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.



 
AnasayfaLatest imagesAramaKayıt OlGiriş yap

 

 Linux Nasıl Kâr Elde Ediyor?

Aşağa gitmek 
YazarMesaj
OzGuR_CKC
Admin
OzGuR_CKC


Mesaj Sayısı : 23
Kayıt tarihi : 08/01/10
Yaş : 34
Nerden : Malatya

Linux Nasıl Kâr Elde Ediyor? Empty
MesajKonu: Linux Nasıl Kâr Elde Ediyor?   Linux Nasıl Kâr Elde Ediyor? EmptyC.tesi Ocak 09, 2010 11:07 pm

Linux Gelir Modelleri :

1. Hizmet Destek Sağlayıcı Modeli

Bu modelde şirket yazılım ürününü bedelsiz dağıtır. Şirket karşı tarafa yazılımın kullanıldığı dönemde verdiği destekten, yeni sürüm güncellemelerden, eğitimden para kazanır.

Model RedHat tarafından başarıyla uygulanmıştır ve şirket 5 sene gibi kısa bir süre sonra Nasdaq Borsasında yerini almıştır. RadHat, bütün yazılım ürünlerini GPL lisansı altında dağıtmayı bir iş politikası haline getirmiştir. RedHat çalıştığı şirketlerin istekleri ve dinamiklerine uygun birçok değişik Linux dağıtımı çıkarmaktadır. Bunun yanında sunduğu sertifika programları, yarı iletken sektörüne vermiş olduğu mühendislik desteği diğer gelir kaynaklarıdır.

2. Maliyet Azaltma Modeli

Bu modelde açık kod yazılımı direk kazanç sağlama amaçlı kullanılmaz, yazılım ile ilintili masrafları azaltır. Bilinmektedir ki bir kapalıkod üründe, yazılımı üreten şirkete bağlı kalınmakta ve alınması zorunlu olan destek pahalı olmasının yanında çoğu zaman yetersiz kalmaktadır.

Bunun yanında açık kod bir yazılımın maliyeti düşük ve her bir kopya için ayrı bir ücret vermek gerekmemektedir zira lisansı dolayısıyla ihtiyaç durumunda istenildiği kadar çoğaltılabilir. Bu tür yazılımların açık kod olmasından dolayı desteği herhangi bir yazılımcıdan, haber gruplarından da alabilir.

Bu modelin etkinliği Avrupa Komisyonu, Almanya, Fransa ve İtalya tarafından, yazılım maaliyetlerini düşürmesi bakımından kabul edilmektedir.

3. Donanım Satışı Modeli

Bu model önceki modellerle ilintili olup donanım şirketleri tarafından tercih edilmektedir. Donanım şirketleri için yazılım kar değil, bir gider teşkil etmektedir. Bunun yanında açık kod yazılım sayesinde daha düşük maliyete daha güvenli sürücü ve arabirimler yapabilmektedirler.

Silicon Graphics, bu modelde çalışan bir şirket olup, bir açık kod projesi olan Samba ile çalışmaktadır ve bu yazılımı kendi işletim sistemi olan IRIX'e taşımıştır. Şu an Samba IRIX'lerde standart gelen bir yazılım halini almıştır.

4. Patentli Yazılım Promosyon Modeli

AT&T tarafından tanınan bir iş modelidir. Şirket açık kod yazılımı, patentli ürününün reklamını yapmak için kullanır. Ürününün özel bir versiyonunu açık kod olarak piyasaya sürer. Bunun avantajı, ürününün açık kod camiası tarafından değerlendirilecek olmasıdır, böylece ürün için yeni öneriler, geliştirmeler, bug düzeltmeler olacaktır. Ürünü beğenip de bu özel versiyondan tatmin olmayanlar patentli versiyonunu alacaklardır.

5. Teknoloji Promosyon Modeli

Bu modelde şirket teknolojisinin reklamını yapmak için açık kod yoluna başvurur. Bu modelin bir öncekine göre farkı, ürünün tam versiyonunun açık kod olarak çıkarılmasıdır. Bu durumda şirketin beklentisi teknoloji ile ilintili donanımları, yazılımları satmak ve destek vermektir.

HP'nin "e-speak" ve SUN'ın "Java" teknolojileri için kullandığı yoldur.

6. Yazılım Komisyoncusu Modeli

En başarılı açık kod modellerinden biri olarak kabul edilir. Şirket ürününü açık kod olarak piyasaya çıkarır ve gelişimini sadece bünyesinde barındırdığı programcılara bağlı bırakmaz. Böylece şirket bünyesinde çok iyi programcılar barındırmak zorunda kalmaz. Gelişimini dünyanın herhangi bir yerindeki spesifik bir dalda iyi programcılarla da yapabilir.

Güvenlik şirketi olan SourceForge ve CollabNet'in kullandığı modeldir. Özellikle SourceForge normal şartlarda gelişimi 2-3 sene olarak öngörülen "Snort" I.D.S. çözümünü bu sayede 8 ayda ayağa kaldırmıştır. Sadece iyi programcıları bir nevi komisyoncu olarak kullanmakla kalmayıp, güvenlikle az da olsa ilgilenenleri t-shirt, şapka gibi hediyelerde yazılımın basit modüllerini ve dökümantasyon çalışmalarını ilerletmek için kullanmıştır.

7. Yazılımcı Lisans Modeli

Bu ilginç modelde söz konusu yazılım bireysel ve ticari olmayan kullanım için ORBacus Royalty Free Public lisansı altında bedelsiz verilmektedir. Lisans, kullanıcının programı kendi dinamiklerine göre modifiye etmesine ve istediği gibi ticari olmamak şartıyla dağıtmasına izin verir.

Eğer yazılım ticari olarak kullanılmak istenirse, kullanıcının lisans alması gerekmektedir. Bu durumda kullanıcının yazılımın modifiye edilmiş halini dağıtması, değişikliklerin şirkete bildirilmesi ve onaylanması durumunda gerçekleşir.

"Object Oriented Concepts" (O.O.C.) tarafından "Corba" yı geliştirirken kullanılmıştır. Kopya başına ücretten para kazanmıştır, kullanıcıların geliştirme ve önerilerinden faydalanmıştır.

8. Teknoloji Sponsor Modeli

Asıl amacı para kazanmak olmayan bir modeldir. "Apache" grubu tarafından benimsenmektedir. İlk olarak "Apache" piyasaya sürüldüğünde, çeşitli programcı ve webmaster'lar tarafından bugfixleri yapılmaya başlandı. Daha sonra bu geliştiriciler bir grup olarak koordine çalışmaya başladılar ve bir seneden daha kısa bir süre içinde dünyanın en iyi Web Sunucusunu yaratmış oldular.

Dünyadaki web sunucularının %70'ine yakınını oluşturan böyle bir sunucunun gelişimi kendi iş çıkarlarına uygun olduğu için IBM ve SUN gibi şirketler tarafından sponsorluk adı altında destekleniyor.

9. Kayıp Lider (Loss Leaders) Modeli

Bu modelde ürün, diğer lisansı ürünlerin kullanımını sağlamak için kayıp lider olarak piyasa sürülür. "Netscape" tarafından yıllarca uygulanmış bir modeldir. Kullanıcılara "Netscape" ile kullanılabilen bazı iş ve tüketici kanalları sağlamaktadır. 30 Milyon üyesi bulunan "NetCenter" ürünü ile kullanıcılar kendilerine özelleştirdikleri bilgilerine ulaşabilir, e-posta'larına bakabilmektedir. Bu da "Netscape" 'in asıl kazancını oluşturan reklam şirketlerinin ilgisini çekmektedir.

10. Etkin Reklam Modeli

Bu iş modelinin asıl amacı şirkete, toplumun bakış açısını değiştirmektir. Normal işi yazılım satmak olmayan bir şirket, açık kod olarak bir yazılım piyasaya sürer, dolayısıyla kaybedeceği birşey yoktur. Bu sayede, açık kod ürünlere medyanın böyle bir ilgisinin olduğu dönemde, şirketin bedava reklamı yapılmış olur ve şirket toplum nezninde de iyi bir imaj kazanmış olur.

"Ericsson" tarafından kullanılmış bir modeldir. Telekomunikasyon sistemlerinde kolay bir altyapı sağlayan "Prolog" ile benzer sentaksdaki "Erlang" programlama dilinin kodlarını açmıştır. Sonuçta işi yazılım ürünü satmak olmayan şirketin bundan bir kaybı olmamıştır. Aksine şirketin bedava reklamı yapılmış , "Erlang" birçok geliştirici tarafında geliştirilmiştir.

11. Aksesuar Modeli

Açık kod pazarında kullanılmakta olan bir iş modelidir. Basitçe Linux oyuncak penguenleri, t-shirt'ler, kupalar gibi açık kod yazılımları ile ilgili ürünlerin satışıdır. Bunu kitap satışları da kapsamaktadır. O'Reilly, SSC gibi kitap şirketleri açık kod ürünler ile ilgili piyasaya sürdükleri kitaplardan çok iyi satış elde etmişlerdir çünkü genelde açık kod ürünleri yapanlar, ürün ile ilgili kitap yerine çok ayrıntılı olmayan dökümanlar hazırlarlar, bu da ürün hakkındaki bir kitabı cazip hale getirebilir.

12. Bireysel Başarı Modeli

Açık kod camiasında ün sahibi olmak çoğu programcı açısından cezbedici bir unsurdur. Kritik bir bug'ı düzeltmek, sağlam bir açık kod proje yapmak bu camiada tanınmak için yeterlidir. Buradaki fark, eğer ticari olarak bir şirket altında programı geliştiriyorsanız bu yazılımda şirketin adı olacaktır, ama açık kod camiasında her yazılan kodda, düzeltilen bug'da programcının ismi geçecektir. Camiada oluşan rekabet bazen kim daha optimal ve hızlı bir çözüm yapabilir tarzında yarışların olmasına bile neden olmaktadır. Bu sayede kazanılan ün ve şöhret o kişiye değer katacak, programlama, danışmanlık ve destek olarak kendisine geri dönecektir.

Bu motivasyon unsuru, doğal olarak açık kod yazılımların daha kaliteli olmasını sonucu doğurmaktadır.

Kapalı kod sistemler diğer programcılar tarafından görülemediği için çoğu zaman daha düşük kaliteye sahip olmaktadır.

13. Aktivasyon Promosyon Modeli

Bu modelde şirket açık kod bir projeye sponsor olur. Bu modeli kullanan şirketler genelde bu açık kod proje temelli komple çözümler sunarlar. Model kısa zamanda iyi kalitede bir ürün elde etmek için idealdir. Bunun yanısıra şirketin medya tarafından bedava reklamı yapılmış olur ve popülaritesi artar. "Vovida" firması "VOCAL" ürünü için bu modeli kullanmış, ayrıca açık kod hizmet ve yazılım firması "Lutris" ‘de bu modeli benimsemiştir.
Sayfa başına dön Aşağa gitmek
https://gencbilisimciler.forumdizini.com
 
Linux Nasıl Kâr Elde Ediyor?
Sayfa başına dön 
1 sayfadaki 1 sayfası
 Similar topics
-
» LINUX NEDİR?
» Neden Linux?
» Linux Kurulumu
» Linux Çeşitleri
» TEMEL LİNUX ÖZELLİKLERİ

Bu forumun müsaadesi var:Bu forumdaki mesajlara cevap veremezsiniz
Genç Bilişimciler :: İŞLETİM SİSTEMLERİ :: Linux/Unix-
Buraya geçin: